Font: S’Arenal
de Mallorca, número 186, 1 de gener de 1990, pp. 3-6
Els forasters estan mal acostumats. Avesats a tallar i a cosir, a
manar i a imposar els seus criteris als indígenes, sempre s'han
comportat com si fossin els amos de les ametles i dels ametlerars.
Llegim a La Roqueta l'any 1887: "una cateyfa de forastés,
des qui mos tractan de gent per conquistà, y a sa nostra roqueta la
ténen per un corral de bous" (1). Ara, però, quan
comproven que els negrets recuperen el sentit de la dignitat,
l'autoestima i l'esperit de col·lectivitat, se desfan amb grans
escarafalls, s'esqueixen els colls de la camisa i gisquen com una
porcelleta tendra a qui han trepitjat la coa. La proposició no de
llei aprovada dia 13 de desembre de 1989 pel Parlament de Catalunya i
signada pels partits polítics CiU, CDS, IC i ERC, ha fet esclatar un
talabastaix aborronador com poques vegades hem vist i que, és de
preveure, a partir d'ara s'anirà repetint i accentuant. L'esmentada
proposició deia el següent:
"a) El Parlament de Catalunya declara, solemnement, que Catalunya forma part d'una realitat nacional diferenciada en el conjunt de l'Estat, fet que el poble català ha mantingut en tot moment, tant des de les seves forces polítiques. des de les institucions culturals i civils del país, com des de la consciència de la majoria dels ciutadans i ciutadanes.
"a) El Parlament de Catalunya declara, solemnement, que Catalunya forma part d'una realitat nacional diferenciada en el conjunt de l'Estat, fet que el poble català ha mantingut en tot moment, tant des de les seves forces polítiques. des de les institucions culturals i civils del país, com des de la consciència de la majoria dels ciutadans i ciutadanes.
b) El Parlament de Catalunya manifesta que l'acatament
del marc constitucional vigent. resultat del procés de transició
política des de la dictadura a la democràcia, no significa la
renúncia del poble català al dret a l'autodeterminació, tal com
estableixen els principis dels organismes internacionals i es dedueix
del preàmbul de l'Estatut d'autonomia de Catalunya.
c) El Parlament
de Catalunya afirma, com a conseqüència, que en el moment oportú,
i a través de les actuacions previstes en el mateix ordenament
constitucional, podrà incrementar les cotes d'autogovern fins allà
on cregui convenient i, en general. adequar la regulació dels drets
nacionals a les circumstàncies de cada moment històric" (2).
Aquestes paraules sobre el Dret d'Autodeterminació reconegut per
l'ONU l'any 1960, han provocat un cataclisme de declaracions,
rèpliques i contrarèpliques. Una vegada més els espanyols han
demostrat que són afectats de revestir llurs actes d'una trompeteria
patética i melodramàtica. Rosa Conde, portaveu del Govern nacional
socialista espanyol, PSOE, s'ha apressat tot d'una a afirmar:
"Mientras el PSOE esté gobernando, la unidad de España no
se pone en questión" (3). Felipe González, president
d'Espanya: la posició del PSOE "es y serà defender la
unidad de España" (4). Alfonso Guerra, vice-president del
Govern espanyol: "El Acuerdo de autodeterminación de
Cataluña es un grave error" (5). Joaquín Almuina, ministre
per a les administracions públiques: "defender o exigir el
derecho de autodeterminación es incompatible con el marco
constitucional y estatutario" (6). Juan José Laborda,
president del Senat espanyol: el dret d'autodeterminació "no
cabe ni política ni jurídicamente en el marco legal en el qual nos
movemos: estatutario, constitucional y europeo" (7). Davant
la iniciativa del Parlament català, les diferencies entre els
partits espanyols desapareixen. Així el líder del PP,
Vidal-Quadras, i la integrant del Comité Federal del PSOE, Carmen
García Bloise, han coincidit de qualificar aquesta acció
d'"irresponsable" (8). Un diari de Madrid obria
pàgina amb foto del rei i la següent asseveració: "Lo
haremos todo para preservar la unidad de España" (9). El
comentarista espanyol Secondat ha qualificat el mot
"autodeterminació" de "palabra políticamente
envenenada" (10). N'hi ha ja que es fan il·lusions i
esperen ansiosos la sortida dels tancs espanyols al carrer: "Llama
la atención el nerviosismo que, por lo visto, se respira en algunos
cuarteles a causa de Martínez Inglés y la autodeterminación"
(11). La premsa espanyola d'ocupació, com sempre que tracta aquest
tema, ha destacat per la seva histèria i hem pogut llegir autèntiques
barbaritats. El País: "Ha sido una
declaración por sorpresa, vergonzante, mediante una simple
proposición no de ley sacada de la manga en una comisión que trata
de asuntos administrativos y no en un pleno. (...) contenido tan
pobre de espíritu como aparatoso e inconcreto". ERC:
"copada por un sector atrabiliario del irredentismo
fundamentalista". CDS/IC: "patetismo oportunista".
CiU: "insuperable muestra de incoherencia. (...) patinazo»
(12). La Vanguardia: "Perplejidad (...) inquietud
(...) inoportunidad (...) incongruencia (...) inoportuna tempestad"
(13). La histèria, emperò, ha arribat al gran més alt a les
pàgines de la premsa forastera de Ciutat: Diario de Mallorca:
"rara manera de celebrar el décimo aniversarro de vigencia
del estatuto de Sau, al endosar, de forma inopinada y un tanto
vergonzante, una proposición no de ley (...) frívola, si no
temeraria, aventura. (...) imprudencia que puede dar mucho juego
negativo. (...) no abogamos por un impossible e indeseable
independentismo, ni nos satisfacen posturas ambiguas e irresponsables
que lanzan la piedra y esconden la mano, como cuando los insultos al
Rey en Montjuich" (14). Baleares: "inoportunidad
(...) cualquier alusión firme a un deseo de autodeterminación
supone dar alas a la muerte y abrir la espita de la sangre. Esta es
la monstruosa inoportunidad cometida por los políticos catalanes, en
alarmante contradicción con el "seny" que en otros tiempos
distinguía a su pueblo. (...) Cataluña, con su manifestación
parlamentaria de anteayer, se suma sin duda a las aspiraciones que
fueron de un bloque afroasiàtico y en el que militan desde hace
tiempo los abertzales radicales de tan dramàtica historia. (...)
hablar de autodeterminación es sencillamente una inoportunidad
temeraria y criminal" (15). Antonio Alemany (Salutati):
"Vaya por delante que todo esto de la
Gabriel Canyelles, President
de la Tribu, fotografiat vora d'altres autoritats (Joan Verger, Ramon
Agulló...) enmig del trull i l'ambient que agrada a qualsevol
mallorquí: sobrassades, camaiots, botifarrons i llengonisses. Amb
motiu de les declaracions, famoses i històriques, efectuades el mes
de gener de 1988, la revista forastera poca-latxa Interviú
l'ha qualificat injustificadament com "este
hombre que pretendía hacer política como sus antepasados hacían
sobrasadas y butifarras". Aquesta frase última
confirma la tesi segons la qual la colonització nega a l'indígena
el més petit acte d'autoafirmació i ipso facto l'acusa de
menjainfants i esgarriacries. (Fotografia de Pep Vicens extreta del
D16 7.V.1989).
autodeterminación que, miméticamente, defiende aquí el Partit
Socialista de Mallorca, me parece bastante peor que un error: me
parece una tontería" (16). Les reaccions desbocades de DM
i Baleares ens confirmen la dita colonial sel,ons la qual el
capatàs negre que guarda el corral d'esclaus, sempre té un
comportament més cruel i sanguinari que el que manifesta el gran amo
blanc, propietari dels esclaus, de la presó i de l'encarregat. Si fa
no fa, ens trobam davant un fenomen que ja s'ha repetit un parell de
vegades i segur que aquesta no serà la darrera. Dia 31 de gener de
1988, el President de les Illes Balears, Gabriel Canyelles, va fer
les següents declaracions al diari La Vanguardia: "Lo
que nos faltaría es ver la manera, lo digo con sinceridad, de tratar
de cambiar este apartado de la Constitución que dice que los
españoles pueden fijar libremente su residencia".
L'enrenou i el daltabaix que varen engegar aquestes: moderadíssimes
declaracions, sempre emparades pel dret de la "llibertat
d'expressió", és comparable al que ara ha passat amb la
proposició aprovada pel Parlament sobirà del Principat. Ja en
aquella ocasió varen trabucar contra Gabriel Canyelles tota mena
d'insults i desqualificatius. Sens dubte un fet remarcable és que
aleshores pràcticament ningú no va sortir en defensa del President,
excepció feta d'alguns agosarats com J. Baltasar Llompart (17).
Recordem el que va succeir: Carlos Martín Plasencia, virrei
d'Espanya a les colònies d'ultramar (1982-1989), va esser qui va
obrir la veda qualificant les declaracions de la màxima autoritat
indígena de fet "preocupant i molt greu" (18).
Josep Moll, líder del PSOE, va parlar de: "clara actitud
fascista" (19). Paco Triay, un altre cap de brot del PSOE:
"escasa talla y cultura (...) intereses
mezquinos (...) actitud comparable a las de le Pen (...) racista y
clasista (...) Cañellas está
en el límite de la extrema derecha y es solamente comparable a Le
Pen (...) quiere sustituir el apartado constitucional sobre la librt
residencia por el apartheid" (20) Francisco Quetglas
i Bartolomé Cerdà, líders de CDS: "declaraciones
lepenistas (...) retrógrado, reaccionario, insolidario e
inadmisible" (21). Francisco Obrador. batle de Calvià
pel PSOE i secretari general d'UGT: "Cañellas
crea con sus declaraciones un embrión de separatismo. Somos
españoles de Mallorca, pero una sola nacionalidad. No podemos hablar
de emigración dentro del mismo estado" (22). Manuel
Càmara, secretari general de CCOO: "un
insulto y una burla a los trabajadores y tenían un caràcter
xenofóbico
y fascistoide" (23). Diario de Mallorca:
"Nuestro estupor ante tamaña aberración
(...) afirmaciones deplorables (...), sospechosa de actitudes
xenofóbicas hacia cuan tos españoles vienen a las Baleares en
demanda de trabajo (...), frívolo o superficial
(...) atentando contra un derecho humano consagrado por la historia
constitucional (...) ridículo e irrelevante" (24).
Interviu: Cañellas: "este hombre
que
pretendía hacer política como
sus antepasados hacían sobrasadas y butifarras».
(25). Antonio Tarabini, militant del PSOE: "Lo
que sí sé son las afirmaciones del
Molt Honorable Sr. Cañellas -de momento no negadas- acerca de la
necesidad ck estudiar la posibilidad de cambiar la Constitución
Española a fin de impedir ginlos immigrantes, els forasters, puedan
trasladarse libremente a nuestras islas. Que tal
afirmación la hiciera una persona privada me produciría estupor;
que la haga una personalidad pública, y que ademàs sea nuestro
President, me produce indignación y rabia" (26).
Joan Manuel López Nadal, membre de la FSB-PSOE: "feixisme,
racisme i la xenofòbia. (...) velles bubotes de l'odi,
l'enfrontament, la guerra i el genocidi que ennegreixen moltes
pagines de la nostra història comuna. (...) si em desagraden els
nacionalismes no m'entusiasmen els localismes provincians, o de "pa
amb fonteta" com deim a Mallorca, com els que, sens dubte, han
inspirat les paraules atribuïdes al President Cañellas segons les
quals caldria restringir el dret constitucional dels espanyols a
establir-se a qualsevol lloc del territori nacional.
(...) tuferada pudent de xenofòbia. (...) paraules (...) malsonants
(...) intolerables" (27). Sebastià Serra líder del PSM:
"dialèctica demagògica (...). Sobra demagògia i manquen
programes. (...) declaracions disbaratades i fora de to. (...) Les
conseqüències d'aquestes actuacions poden esser greus. (...) són
com a bombes de rellotgeria que poden esclatar de manera
imprevisible. (...) Lluny de qualsevol casta de primitivisme"
(28) etc.
Un altre cas a citar dins aquesta línia de reaccions histèriques
són les que es varen produir amb motiu dels siulets a l’acte
inaugural del Campionat Mundial d'Atletisme, celebrat dia 8 de
setembre propassat a l'Estadi Olímpic de Montjuïc. Com a exemples
significatius n'hem escollides tres:
a) José Ma. García, locutor de ràdio espanyol, especialista en
esports i treballador d'Antena 3: "Y
realmente, hay que ser hijo de muy mala madre (...) cuando está
en juego el nombre de España, cuando está
presente el primero de los españoles, el rey, y cuando hay una
bandera, para ir al estadio, aprovechando un acontecimiento
deportivo, para silbar a nuestro rey, para putear con perdón, a
nuestros
deportistas i para mojarse en nuestra bandera". "...cuando
se fueron estos cornudos y estos hijos de mala madre". "Hay
algo mas penoso que la intervención de Maragall inaugurando en
catalán
los Juegos?" (29).
b) Llegim a la secció Canes al Director d'El País:
"Pitos y abucheos dignos de pocilga",
"arrebato de locura colectiva", "bochornosa
manifestación política", "grupo que de una manera
organizada silbaba, chillaba y berreababa contra el Rey, el alcalde,
la selección española y sus atletas" (30).
c) Revista Panorama: Jordi Pujol: "Igual
cometía la grosera descortesía de no acudir a la recepción real
con motivo de la Fiesta Nacional del 12 de octubre, que realizaba
encendidos elogios de don Juan Carlos desde una embajada española",
"se convertirá
en el político más
fullero y farsante de la vida pública", "...radicalización
de esas nuevas centurias nazis de las Juventudes Nacionalistas de
Cataluña (los jóvenes del Partido de Pujol), y de la Crida".
Pasqual Maragall: "vergonzosa comedia (...), ha cometido el
error de caer en la vanidad de la apariencia". "...convirtió
el catalàn en única lengua oficial. (...) Ingenuos de nosotros que
creíamos en que el español seguiría siendo lengua oficial dentro
de nuestro país", "En Cataluña estàn cometiéndose
verdaderos atropellos" (31).
A partir de l'anàlisi d'aquests tres fets: declaracions de Gabriel
Canyelles, gener 1988; siulets a l'estadi olímpic, setembre 1989; i
Autodeterminació, desembre 1989; vull fer algunes reflexions que es
poden concretar en els següents punts:
1) El colonitzador mai no entén
res. Una regla d'or del colonialisme diu que l'usurpador
estranger té el cap [anual i per sistema es nega a entendre res del
que passa a la colònia. Aquest fet és fàcil de demostrar si
recorrem als exemples que ens proporciona l'actualitat internacional
més vigent. Vegem, la URSS, tot i esser un règim comunista
empantanegat en la retòrica de la solidaritat internacional
proletària, es nega a "entendre" els esclats nacionalistes
de les repúbliques bàltiques, Estónia, Letònia i Lituània, o
d'Armènia i Ucraïna, etc. Si agafam França, per exemple, comprovam
que malgrat la "grandeur", el mite de la Revolució
Francesa i el prestigi deis seus intel·lectuals, igualment no
"entén" el problema de Còrsega, Catalunya Nord, Nova
Caledònia o Occitània. Si escollim el cas d'Anglaterra, podem dir
tres unces del mateix sobre Irlanda o Escòcia, etc., etc. De tot
això deduïm, dones, que el colonitzador entén el problema sempre i
quan no l'afecti directament. Tots hem pogut comprovar les simpaties
de Felipe González per la reunificació de les dues Alemanyes a
través de l' autodeterminació. Tot d’una, però, que li han
plantejat la independència d'Euzkadi s'ha tancat en rodó i ha dit
que, tot i esser una "polémica
política que es legítima», mai no és "aplicable
al País Vasco" (32), a la qual cosa ha contestat
Xavier Arzallus, president del PNV: "Des del moment que
Felipe González i els presidents europeus accepten el
dret d’autodeterminació d'Alemanya, l'accepten per a
un poble europeu. Per negar-nos-el a nosaltres, hauran
de desmuntar, o que no som europeus, o que no som un
poble" (33).
És d'excepcional importància recalcar el fel que l'esquerra
metropolitana, dita progressista (PCE, CCOO, Izquierda Unida),
es caracteritza igualment per la miopia històrica davant el fet
colonial. Roberto Mesa va escriure l'any 1971: "Frustració
de la dreta francesa, la metropolitana i la colonial, que després de
la pèrdua de Tunis, Indoxina i Marroc, veia que la conquesta de 1893
seria també agranada pel vent de la descolonització; frustració de
l'esquerra francesa, que, al segle XIX i també al XX, havia caigut
en la trampa de la "missió civilitzadora"; ara, tret de
comptades excepcions individuals, havia exhibit una absoluta miopia
històrica davant la lluita dels pobles pel seu
alliberament" (34). Albert Memmi cinc anys abans ja havia
assenyalat "els fracassos de l'esquerra europea, i
particularment dels partits comunistes, d'haver subestimat l'aspecte
nacional dels alliberaments colonials" (35). L'esquerra
contemporània se sent incòmoda davant el tema dels nacionalismes i
és incapaç d'integrar-los i digerir-los. El cas més flagrant l'ha
proporcional el PSOE que tot i dir-se socialista i obrer, es comporta
com la més impecable i sanguinària màquina colonial calan
d'engendrar els GAL, d'inventar-se la parafernàlia feixista del V
centenario o impedir la recepció de TV3 al País Valencià. Hem de
concloure, dones, que el colonitzador, sigui de dretes o d'esquerres,
mai no entén la situació del colonitzat. Davant això és de vital
importància obrir els ulls als indígenes que encara avui imploren
comprensió i confien que l'esquerra metropolitana resoldrà els
problemes greuíssims de la colònia. Esperar quelcom dels
colonitzadors, a part d'esser una actitud suïcida, és una absoluta
pèrdua de temps. Vegeu, sinó, les declaracions de Julio Anguita
segons les quals l'independentisme català és "ridícul,
petit i una bajanada. (...) cosa ridícula i petita,
d'independentisme romàntic a la Verdi, ara també amb rock, que es
pot considerar un romanticisme de poble". (36). A l'hora
d'abordar el tema colonial, tots els espanyols, tret de
comptadíssimes excepcions individuals, es comporten igual. En
realitat, entre les declaracions de Blas Piñar, José Antonio, el
general Franco, Felipe González, Fraga, Julio Anguila, Emilio
Romero, Manuel Cámara, Suárez, Marcelino Camacho, Nicolás Redondo
etc. sobre Catalunya i els catalans no hi ha cap diferencia
substancial. Ramiro Ledesma Ramos l'any 1931 parlava de «esa
ola de mediocres localismos que hoy satura la atmósfera hispana,
(...) Se basan en románticos
anhelos y representan la época caducada.
(...) núcleos retardatarios de pequeños burgueses y de
intelectuales de mirada corta" (37). Avui,
1989, Julio Anguila, Secretari General del PCE, qüestiona la
validesa del nacionalisme com a opció política a les eleccions
gallegues (38) i també va dir que l’independentisme català era un
"romanticisme de poble".
2) La culpa sempre és negra.-
Els colonitzats tenen sempre la culpa de tot. A un negret tan sols li
és permès el paper de banyut i pagar el beure. No té dret a res,
ni tan sols a estar malalt ja que tot d'una l'amo blanc, propietari
de la immensa plantació de cotó, s'apressa a dir que tot és una
excusa i una farsa per tal de no anar a fer feina. Quan un negre, un
oprimit. Lluita per la seva dignitat personal o col·lectiva,
immediatament comprova com tothom se li tira damunt, dins i tot els
seus propis germans de raça. El cas Macià Manera amb l’actuació
deplorable dels dirigents del PSM és ben il·lustratiu. El tema
últim que acab de citar me sembla tan greu que tot seguit li
dedicaré un apartat i en faré una semblança històrica:
L'any 1877, Josep Tarongí i Cortes (Palma 1847-18)0), capellà xueta
va publicar el llibre Algo sobre el estado
religioso y social de la isla de Mallorca,
en el qual lela una abrandada denúncia de la marginació i
persecució a que eren sotmesos els descendents dels jueus conversos.
La polèmica, mantinguda amb el també capellà Miguel Maura i
Montaner defensor del punt de vista de les altes jerarquies
eclesiàstiques, va esser dura, virulenta i espectacular. Al final,
no podia esser d'altra manera! Josep Tarongí carregat amb la raó
que li vessava per damunt les espatlles en va sortir victoriós i
Maura va haver de plegar veles i fer mutis pel foro. ¿Voleu saber
quina actitud va despertar Tarongí dins els seus propis companys de
raça als quals va defensar a pit descobert i d'una manera heroica?
¿Per ventura li varen fer costal i es varen solidaritzar amb ell?
Idò no! La majoria de xuetes correren de pressa a cercar forat on
amagar-se i a llevar-se les busques de damunt. Vegem-ne dues proves:
a) Un grup de cinc capellans xuetes enviaren una carta al canonge
Julià que entre d'altres coses deia: "Reconocemos
que dicho señor tiene razón en el fondo, mas ni en la forma, ni la
oportunidad ni en ciertas opiniones, podemos estar con él. Víctimas
de una preocupación inveterada é injusta, no
tenemos màs remedio que humillarnos ante la Providencia;
nada deseamos ni nada esperamos, ni nos alaga la venganza
ni creemos provechoso el escándalo;
estamos resueltos a sufrir
resignados y dignos, antes que
ofender a nadie y mucho menos a
nuestro digno prelado y demás
compañeros en él" (39).
b) Jeroni Forteza, un dels pocs que va fer costat a Tarongí a cara
descoberta, s'expressava de la manera següent en una carta a Picó i
Campamar de dia 24 d'agost de 1977. "Què em
dius, home, què em dius de la revolució que va moure
nostro'n amic en Josep Tarongí dins aquesta copeta d'or Plena de
brutor i fems de porc; dins aquesta illa malaguanyada on hi té el
diable la seva Secretaria? No trobes que ja era hora de que qualcú
rebentàs? No trobes que en Tarongí es un home de cor
valent, de gran intel·ligència, (l'idees elevades i de sentiments
nobles? Ah, amic meu! Però tu creuràs que dins la
mateixa classe hi ha qui blasfema el seu pensament, qui
renega del seu entusiasme, qui Ii escup verí damunt el cor, qui el
trepitja i el maltracta negant-li fins el talent que tothom de "fora
carrer", amics i inimics, li reconeixen? Això no
és indignitat, una cruel baixesa? Perquè s'han d'aturar tant en un
o altre defecte de caràcter (que cada u té els seus) i no han de
posar esment en la noblesa de la causa que defensa, en la vilesa de
los que parts i quarts, en la hipocresia infernal de l'autoritat
eclesiàstica d'aquesta illa? Quin dret hi ha per mossegar-lo? Quin
dret per fer befa d'ell devant los de fora carrer con ho fan en T. A.
i lo capellà Bruno?..." (40). Lleonard Muntaner ha comentat
al respecte: «L'altra causa que preocupà torça Josep Tarongí
va esser els casos d'alguns intel·lectuals xuetes de renom que
contràriament a Tarongí eren reacis a les polèmiques encara que
creien que Tarongí tenia raó. Aquests homes, essencialment,
encapçalats per Tomàs. Agulló i Tomàs Forteza, opinaven que la
qüestió s'havia de dur amb molta de prudència i que era millor
deixar passar el temps ja que a força de l'oblit quedaria suprimida
"la preocupació"» (41). ¿Volea saber com va acabar
aquesta història? Idò Josep Tarongí, abandonat pels seus com si
fos estat leprós, va haver d'exilar-se a Espanya (Granada) l'any
1878, per no tornar a Mallorca fins poc temps abans de morir l'any
1890, als 43 anys.
Com ja hem dit, dones, el rebel és el "malvat" sobre el
qual es decarreguen totes les bastonades. Quan un negret ja no pot
més i rebenta, ha de saber d'antuvi que la primera resistència que
haurà de vèncer és la del negret Tio Tom
(PSM, OCB, Blanquerna...) ja que aquest veu perillar les
concessions que ha aconseguit a base de no contrariar l'amo. Des
d'aquest punt de vista, la negativa de la revista El Mirall
a publicar "el puput de cresta molla"
s'entén perfectament i no ens ha sorprès gens ni mica. Tot està
previst dins l'esquema colonial, si un negret lamenta la seva
dissortada situació, l'acusen de victimisme; si protesta l'acusen
d'irresponsable, d'insensat i d'inoportú; si lluita pel que és seu,
l'acusen d'egoista, d'aferrat, d'insolidari i de pesseter; si parla
amb orgull de la seva llengua, cultura i costums; l'acusen de
primitiu i de tancar-se al món i al progrés etc. etc. Gabriel
Canyelles va fer unes moderades i tranquil·les declaracions sobre
els forasters i ja l'han acusat de jívaro de l'Amazònia que
practica el canibalisme i disseca els caps de les seves víctimes
humanes: "este hombre que pretendía hacer
política de la misma manera que sus parientes hacían sobrasadas y
butifarras" (42). Sobre Jordi Pujol i amb motiu dels
siulets a l'Estadi Olímpic, fa uns dies hem llegit a El País:
"Tribus (...) hordas", "...una
feroz estampida de búfalos martilleando sobre la estepa africana,
una bandada de aves migratorias volando hacia su destino inexorable,
un grupo de babuinos enfurecidos chillando y mostrando los dientes".
"...las fuerzas màs primarias y oscuras de la condición
humana, siempre acechantes y disponibles bajo la fràgil crosta de la
inteligencia" (43). Després d'això, qui dubta
encara que els catalans som uns negrets?
Ja l'any 1931, J.V. Foix denunciava els improperis racistes que els
espanyols des de la seva irrupció per dret de conquesta a la nostra
terra han escopit contra Catalunya i els catalans: "Tòpics
sobre el Catalanisme: "Miseria de
espíritu; cabilismo;
espíritu de redil; caciquismo de corral; viscosa miseria moral;
raquitismo; cerrazón; empequeñecimiento de horizonte; egoismo
lugareño; sentimiento díscolo; envidia; rencor; pervivencia de
tribu; régimen de cábila;
instinto cavernario; leproso regionalismo; empresa de balcanización".
Tòpics
sobre el patriota català:
"Figuras regionales de lugareña
pestilencia, aldeano atavío y cerril expresión, cuyo pergeño
casero no puede salir del apocado recinto de su corral";
"...llevan su hedor a todas partes consigo: por esto se
consideran màs de allí que nadie"; "...irrisorio
espectáculo
de una tribu de negros";
"...almas de pobretones, almas hinchadas y de oropel, que
prefieren ser "cabezas de ratón" a "cola de león";
"...gentes roídas por sentimientos trogloditas que, como
bestias azorndas, se hacinan mugiendo en su caverna";
"...tullidos que balan de impotencia y envidia en el redil".
Tòpics sobre Catalunya: "...terruño
podrido de pobretería
que prefiere entregarse a la farsa regionalista, a integrar con
altivez un cuerpo nacional de amplia cabida, horizontes universales y
vastos destinos"; "prefiere la bajeza de su comedia y su
sórdida mentira a la dignidad de su condición"; "mísero
lugarejo de apocada psicología". Tòpics
sobre l'idioma: "...grano
de anís de la secesión del lenguaje"; "...mezquino
sentimiento de tribu que nos infecta y Martilla"; "cantonalismo
europeo"; "...la venenosísima
manzana de la discordia que es el bilingüismo, gravísimo problema
que ya llenen entre manos los pedantes y candorosos pedagogos".
Foix igualment reproduïa els paràgrafs grandiloqüents amb què,
per contrapartida, l'articulista feia apologia de Castella: "Pobre,
pero noble, generosa y sublime". "La prócer altitud de la
hazañosa Castilla, la católica y magnánima,
la creadora de España". "No es una región más:
Castilla es España" (44). De tota la teringa de
qualificatius que acabam de llegir, l'únic que ha estat ben usat ha
estat el. de pobra aplicat a Espanya. Sí senyor! Espanya és pobra,
molt pobra, i precisament per això els espanyols defensen a sang i a
foc les últimes colònies que els queden. Perquè, és clar! ¿Què
seria dels espanyols sense els catalans, sense els putes negrets de
les colònies que els fan la feina? ¿Què seria d'Espanya si tenim
en compte que només el Principat i les Illes Balears plegades, això
sense incloure el País valencià, ja sumen el 46% (45) del total de
la indústria hotelera de l'estat?
3) El pitjor enemic del negre és
un altre negre.-
La supervivència de la nostra raça, avui amenaçada d'extinció,
requereix la demolició immediata i completa del mite, molt extès
per Jaume Vicens, Josep Melià i Alvaro Santamaría entre d'altres,
segons el qual els mallorquins són covards. pragmàtics i
acomodaticis per raons de determinisme genètic o geogràfic: "Els
mallorquins hem vingut acceptant-ho tot, ja que com a homes pràctics
que som estem persuadits abans de res de la nostra
impotència" (46), "Aprofundint
una miqueta més, podríem demanar-nos
quines han estat les causes d'aquesta marginalitat històrica. Aquí
sí que, com sabem la geografía ens donarà una resposta clara"
(47). Això és mentida! Hi ha una màxima colonial que diu que el
pitjor enemic d'un negre és un altre negre. Això és vàlid tant si
parlam de Mallorca, del Burundi o del Congo. L'antropòleg mexicà,
Fernando Benítez, se demanava tot perplex: "Per què
la violència dels triquis no se manifesta contra nosaltres, els seus
veritables enemics, sinó que es descarrega contra ells mateixos?"
(48). Per als cervellets capciosos, recordarem que el règim racista
de Sudàfrica va emprar per dominar Namíbia (avui nació independent
després d'exercir el dret d'autodeterminació) els Koevoet:
batallons de policia contrarebel formats per voluntaris procedents de
les tribus més pobres (els okavangos o
herreros) i dirigits per oficials blancs. Sobra dir que
aquestes tropes ensinistrades en l'art de matar varen esser
l'instrument més eficaç a l'hora de terroritzar el conjunt de la
població indígena (49). Amb aixO volem dir que el pitjor enemic
deis catalans és i ha estat sempre la seva pròpia DIVISIÓ.
Anselm Turmeda, ja al segle XIV, va posar en boca de l'illa de
Mallorca els següents mots: "Vei enveja qui aporta / mos
fills e perdició". "...Mos fills desobedients / als
estranys m'han subjugada". "...No em sé per quina raó/los
meus fills m'han avorrida / ne per (al divisió / entre ells és
establida. / Si ma gent era unida viurien segurament" (50).
Cal escridassar-ho amb veu de tro i repetir-ho tantes vegades com
faci falta: els Països Catalans serem colònia d'Espanya sempre i
quan no siguem capaços de vèncer la divisió que ens enfronta. I
quan clic la paraula "divisió" m'estic referint tant a les
de tipus geogràfic (Barcelona-València-Balears), (Ciutat-Part
Forana), (Mallorca-Menorca-Eivissa), (Maó-Ciutadella),
(Felanitx-Porreres) etc.; com també a les de tipus social:
(dretes-esquerres), (empresaris-treballadors),
(catalanistes-gonelles) (negrets Tio Tom-negrets caníbals) etc. En
aquest sentit, els líders polítics indígenes tenen una
responsabilitat immensa ja que de llurs actes depèn en gran mesura
el fet de cohesionar les tribus catalanes en una gran nació i
portar-la al destí gloriós de la independència.
No m'importa escanyar-me la gola de tant repetir-ho! Cal juntar,
vertebrar, col·ligar, cohesionar, confederar les tribus catalanes en
una sola nació. Digau-li Catalunya o Paisos Catalans, tant se me'n
fot!. Ja està bé d'estúpides rivalitats locals. Ja n'hi ha prou de
travetes, intrigues, gelosies, vanitats eixorques i sectarismes de
partit. L'any 1919, escrivia la Veu de Mallorca:
"Massa estèrils han resultat fins aquí les lluites fetes a
Mallorca a base dels odis de partit i d'absolut oblit en què
han tengut sempre els mallorquins ses obligacions envers la pàtria.
Fa massa temps que totes les energies personals se van tudant en
defensar baixos interessos d'una política centralitzant que sols
tendeix a dessagnar la nostra regió i esfondrar-la materialment.
(...) En una paraula, sols resolt el "problema de pàtria"
serà permès el combat de "dretes" i "esquerres".
Ara, en aquest moment transcendental, hem de salvar la pàtria;
després ja discutirem les nostres opinions personalíssimes. (...)
Ara cal combatre el centralisme opressor i deslliurar la pàtria
encara que hàgim d'arribar als més grans sacrificis i abnegacions
personals" (51). Necessitam líders, homes i dones decidits,
amb els collons i els ovaris més grossos que les bolles deis ràdars
que curullen la muntanya sagrada de la tribu: el Puig Major. Ara
mateix el litigi no és entre dretes/esquerres sinó entre
indígenes/forasters. Conseqüents amb això ens alegra que els
senadors del PSC, Xavier Amorós i Francesc Ferrer (52), l'arquebisbe
de Tarragona, Ramon Torrella (53) i el PSM hagin donat suport a la
proposició sobre l'autodeterminació. Ens urgeixen cabdills, amb
prou tacte, astúcia i prestigi a fi d'acabar de cop i bolei amb les
velles disputes tribals que arrossegam de segles enrera. Necessitam
caps de bandolina, lúcids i clarividents, que vegin venir de lluny
els entrebancs possibles i amb prou coneixements i sang freda per
esquivar els esculls enmig de la tempesta. Tot aquell que no tingui
una seguretat fèrria en si mateix i confiança fora mida en les
forces de la tribu, es pot morir ara mateix! No el volem! Millor que
es quedi vora el foc de la camilla, fent ganxet o jugant a truc! Ara
és l'hora de les decisions! No dels dubtes! Com va dir Simón
Bolívar: "Vacilar es sucumbir!"
(54).
5) La independència, única
solució possible.- Albert Memmi ens ha ensenyat que la
situació colonial no és susceptible de reforma o transacció. Ell
ho va dir ben clar: "La situació colonial, per la seva
pròpia fatalitat interior, provoca la rebel·lió. Perquè la
condició colonial no és susceptible d'adob; com una cadena, només
pot esser trencada" (55). "el fet colonial cal
admetre que és inestable, que el seu equilibri està amenaçat sense
aturar. Se pot pactar amb qualsevol situació i el colonitzat pot
esperar durant molt de temps abans de viure. Perú abans o després,
més o manco violentament, algun dia, rebutjarà la seva existència
invivible per un gran moviment de la seva personalitat oprimida"
(56). El camí envers la descolonització és irreversible quan s'ha
arribat al punt que les camises de força, traves, limitacions i
incompetències característiques de tota administració colonial,
comprometen el futur econòmic de la colònia. Fa pocs dies, fins i
tot el vice-president de l'Associació espanyola d'Agències de
Viatge i president de Jumbo Tours, Basilio Guerra, ha hagut de
reconèixer que l'aeroport de Son Sant Joan és tercermundista i va
equiparar els seus servicis als de Sierra Leona (57). ¿Com no s'ha
de sentir independentista un hoteler mallorquí davant aquests
desastres, sobretot després de pagar any darrera any milions i
milions en concepte d'imposts? ¿Com no ha d'esser independentista el
botiguer quan ven que la colònia és "terra de tots" i li
han assaltat l'establiment tres vegades en un mes? ¿Com no s'ha de
tornar independentista el treballador de les colònies després de
veure com l'atenen a Son Dureta? ¿Com no ha d'odiar Madrid un pagès
quan veu que l'agricultura indígena per a la metròpoli no val el
rot d'un gitano? ¿Com no ha s'ha de fer nacionalista un misser quan
comprova personalment el caos de l'administració colonial de
Justícia?
Joaquín Almunia, ministre espanyol per a las Administracions
Públiques, ha reaccionat a la proposició de no renúncia a exercir
el dret d'autodeterminació per part del Parlament de Catalunya, amb
una clara amenaça: "la falta de clarificación puede impedir
que prospere el desarrollo autonómico" (58). Pel que fa a
les colònies d'ultramar, les intimidacions d'un marxando de la Feria
de Abril com aquest, gens no ens vénen de nou, mes si tenim en
compte la cronologia grotesca i esperpèntica que relatam a
continuació sobre l'entrevista fallida entre González-Canyelles:
Cronologia d'una entrevista impossible:
BAL 12.111.1988: La Moncloa va
traspaperar la sol·licitud d'entrevista González-Canyelles.
Secretaria de Felipe González va cridar al Consolat de Mar per
"disculpar-se d'haver perdut la carta" en la qual Gabriel
Canyelles, pels voltants del mes de juny de 1987, demanava una
entrevista amb el cap executiu.
BAL. 12.V11.1988: Canyelles no
va tenir coneixement oficial de l'arribada de González quan va venir
per despatxar amb el rei a Marivent. Va haver d'esser el propi
Canyelles qui va telefonar al Delegat del Govern per saber l'hora
d'arribada de González i es va presentar a l'escala de l'avió a
l'aeroport per sol·licitar-li una entrevista.
BAL 3.IX.1988: Gabriel
Canyelles: "la solidaritat que proclama Madrid no ha arribat a
Balears. (...) Si González va dir que parlaríem el mes de setembre
no tenc per què dubtar-ho".
AVUI 10.V11.1989: "Fa mes
de dos anys que vam demanar oficialment una audiència i no ha tingut
temps de rebre el president de s’autonomia balear a la Moncloa. El
passat mes d'agost em vaig assabentar que arribava a Mallorca i vaig
anar a l’aeroport a donar-li la benvinguda. Li vaig recordar la
petició oficial d'entrevista. formulada per escrit pel Govern Balear
i em va respondre: "al setembre ens veurem i parlarem".
Però no va dir setembre de quin any perquè encara esperam".
D16 24.X11.1989: El President
Canyelles fa 1.300 dies que espera per esser rebut a la Moncloa.
MALLORQUINS! Passa d'hora de fer un pensament molt seriós! Fa pocs dies el President Canyelles ha dit: "estic en contra de l'autodeterminació" (59). Greu equivocació aquesta! Molt malament! Gabriel Canyelles mai no hauria d'oblidar que ja fa tres anys i mig que Felipe González el passa amb cançons i sevillanes. Igualment tampoc mai no hauria de deixar de banda les paraules que va dir el propassat mes d'abril: "Som i ens consideram estat però ens tanquen les portes en tantes coses, que no fan sinó una demostració d'avarícia financera, de gasiveria" (60), "Som les úniques illes europees que no reben cap mena d'ajuda. Tant Alexandre Forcades com jo hem esgotat tots els recursos" (61). ¿És que no té dignitat el nostre President? ¿Fins quan ens deixarem trepitjar d'aquesta manera? Amb les herbes molles tothom s'hi torca el cul, ja està bé d'anar pel món demanant almoina! Massa vegades el negret se perd precisament per esser massa bon al·lot i anar amb el cor damunt la mà. Sr. President: vos ho direm net i pelat: Sou massa bon al·lot! Per arreglar tot aquest podrimener només hi ha una solució: LA INDEPENDÈNCIA. El dia que el Parlament indígena, en un acte sublim i heroic, decidesqui exercir el dret a l'autodeterminació, sol·licitar a la Comunitat Internacional la presencia dels Cases Blaus de l'ONU i convocar la població nadiva a un referèndum imparcial, poden estar ben segurs que aquest dia a Felipe González i a tota la púrria que li aguanta el ciri, els faltaren cametes per córrer. MALLORQUINS: Cal estar atents i vigilants! Ulls espolsats i fora son! Cal anar molt amb compte que Espanya no ens divideixi i combati un mallorquí amb un altre mallorquí. Ara més que mai, com va dir el bel·licós i rabiüt Mn. Antoni Ma Alcover: "SA QÜESTIÓ ÉS NO MENAR POR A RES I FER SEMPRE ES NOSTRO CAP ENVANT. HALA IDO! CORATGE I POCA SON! I LLENYA A S'EXTERN!" (62)
JAUME SASTRE
NOTES:
1) La Roqueta, núm. 2 8.1.1887.
2) AVUI 14.XII.1989.
3) UH 16.XII.1989.
4) DM 21.XII1.1989.
5) DM 18.XII.1989.
6) I3AL. 15.XII.1989.
7) EL PAIS 17.X11.1989.
8) Vegeu UH 17.X11.1989 i El Periódico de Catalunya 13.XII.1989.
9) AVUI 17.XII.1989. Recollit dins l'article de Pilar Rahola.
"Irresponsabilitat".
10) DI6 15.XII.1989.
11) DM 20.X.1989.
12) Ed. "La ocasión de Pujol", El País 14.XII.1989.
13) Ed. "Polémica inoportuna". La Vanguardia 16.XII.1989.
14) Ed. "Autodeterminación: No se debe jugar con fuego" DM
15.XII.1989.
15) Ed. "Pavorosa inoportunidad del Parlament catalán"
BAL, 15.XII.1989.
16) D16 22.XII.1989.
17) Vegeu "Canyelles: per un futur digne". El DIA
7.II.1988.
18) AVUI 4.II.1988.
19) DM 4.II.1988.
20) DM 5.II.1988.
21) Id.
22) DM 10.II.1988.
23) DM 5.II.1988.
24) Ed. DM 3.II.1988.
25) Interviu 20.XI.1989, "Conflictos lingüísticos en Baleares:
isleños y "forasters" separados por el idioma".
Article signat per Santiago Miró.
26) Joan Manuel López Nadal. "Xenofòbia a Balears?", DM
8.II.1988.
27) Antonio Tarabini, "Jo, també, som foraster", DM
8.II.1988.
28) Sebastià Serra, "La immigració a Mallorca, per un debat no
demagògic", DM 10.II.1988.
29) Reproduït pel diari AVUI 23.IX.1989.
30) El PAÍS 17.XI.1989.
31) Panorama núm. 121, 18.IX.1989. Article de Manuel Romero.
32) UH 10.XII.1989.
33) UH 15.XII.1989.
34) Roberto Mesa, pròleg al llibre d'Albert Memmi. "Retrato del
colonizado". ed. Cuadernos para el diálogo, Madrid 1971, pàg.
10. Traduït al català des de la versió espanyola.
35) Albert Memmi, ob. cit. pàg. 42.
36) DdB 19.V.1988.
37) EL PAIS 16.XII.1989.
38) DdB op. cit.
39) Josep Tarongí, "Algo sobre el estado religioso y social de
la isla de Mallorca". Miguel Font ed., Palma 1984. Estudi
preliminar de Lleonard Montaner. pàg. 22.
40) Id. id. pàg. 23.
41) Id. id. pàg. 24.
42) Interviu article cit.
43) Reproduït per Pilar Rahola. "Una ofensa". AVUI
16.X11.1989.
44) Josep V. Foix, "Obres Completes" vol. 111, ed. 62,
Barcelona 1985. pp. 232-234.
45) ABC 19.IX.1989.
46) Josep Melià, "Els mallorquins", ed. Daedalus, Palma
1967, pàg. 174.
47) Id. id. pàg. 175.
48) DdB 26.III.1989.
49) Fernando Benítez, "Los indios de México", ed. Era,
Mèxic 1972. pp. 46-47.
50) Bernat Metge i Anselm Turmeda, "Obres Menors", ed.
Barcino, Barcelona 1927. pp. 112-114.
51) "La Veu de Mallorca", núm. 45, gener 1919.
52) AVUI 15.XII.1989.
53) AVUI 16.XII.1989.
54) Jorge Campos, "Bolívar. Biografia ilustrada", ed.
Destino, Barcelona 1963, pàg. 37.
55) Albert Memini, ob cit. pàg. 194.
56) Id. id. pàg. 186.
57) UH 17.XII.1989.
58) AVUI 16.XII.1989.
59) DM 21.XII.1989.
60) BAL. 14.IV.1989.
61) BAL. 31.III.1989.
62) Antoni Mi Alcover, "Corenta, Setmana Santa i Pasco".
ed. Moll, Palma 1956, pàg. 7.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada